Portretten

Kunstenaars Jos de Gruyter & Harald Thys en curator Anne-Claire Schmitz


Jos de Gruyter, Anne-Claire Schmitz en Harald Thys. Mondo Cane, Belgisch Paviljoen 2019.
Copyright en courtesy van de kunstenaars. Beeld Margaux Nieto.

Het Belgisch paviljoen van de 58e Biënnale van Venetië komt er op voorstel van drie protagonisten in de Belgische culturele wereld: Jos de Gruyter, Anne-Claire Schmitz en Harald Thys. De drie delen niet alleen een vriendschap. Ze delen in de Belgische culturele wereld ook een gedachtengoed en engagement die onlosmakelijk verbonden zijn met de praktijk. Hun samenwerking is gebaseerd op de culturele invloeden en levendigheid van de culturele sector die ons land zo rijk maken. Ze bevinden zich elk op een moment van hun artistieke bestaan vol maturiteit, energie en creatieve ambitie.

 De kunstenaars Jos de Gruyter (°1965) en Harald Thys (°1966) wonen in Brussel en werken sinds eind jaren tachtig samen. Hun samenwerking komt tot uiting in een uitzonderlijke taal die zich binnen onze dichtgegroeide hedendaagse visuele cultuur onderscheidt door een verontrustende tonaliteit, aandrang en normaliteit. Het kunstenaarsduo creëert films, tekeningen, schilderijen, foto's en sculpturen waarin zowel archetypische als niet-autoritaire personages, objecten en ruimtes bestaan. De Gruyter en Thys hebben vele solotentoonstellingen gehad, waaronder 'Konkurs Eksperten' in Kunsthal Aarhus (2018); 'White Suprematism' bij Portikus Frankfurt en CAC Vilnius (2016); 'Im Reich der Sonnenfinsternis' MCA Chicago, 'Fine Arts' op MOMA PS1, 'Die schmutzigne Puppen von Pommern' The Power Station Dallas en 'Tram 3' CCA Wattis '(2015); 'Das Wunder des Lebens' in Kunsthalle Wien (2014) en 'Optimundus' in het M HKA Antwerpen (2013). De kunstenaars namen deel aan de Biënnale van Venetië (2013) en de Berlijn Biënnale (2008).

Anne-Claire Schmitz (°1981) is een curator in Brussel. Ze is de oprichter van La Loge, een non-profit ruimte gewijd aan hedendaagse kunst, architectuur en theorie. Sinds de opening heeft La Loge projecten ontwikkeld zoals 'Pastoral Myths', 'Voici des Fleurs',' Open Perspectives on Oskar Hansen' en solotentoonstellingen met Sophie Nys, Roe Ethridge & Zin Taylor, Kate Newby, Peter Hutton, Emily Wardill, Shana Moulton, Michael Beutler, Gareth Moore, Jef Geys, Nathalie du Pasquier en Arvo Leo, en anderen. Daarvoor was ze curator bij Witte de With, Centrum voor Hedendaagse Kunst in Rotterdam, waar ze verschillende projecten organiseerde en co-cureerde, waaronder de grootschalige groepstentoonstelling 'Melanchotopia' met veertig nieuwe opdrachten van internationale kunstenaars op veertig locaties in de stad Rotterdam. In 2012 nodigde WIELS haar uit om samen met Elena Filipovic de tentoonstelling 'Un-Scene II' te co-cureren, een driejaarlijks project dat een beeld van de Belgische artistieke scène moest schetsen. Naast haar werk bij La Loge was zij consulente voor Europa Europa en curator van 'Individual Stories - Collecting as portrait and methodology' met Luca Lo Pinto en Nicolaus Schafhausen in Kunsthalle Wien. In 2017 organiseerde ze 'Les Bons Sentiments', de tentoonstelling van de 19e editie van de Prix Fondation d'entreprise Ricard in Parijs. In 2019 cureerde ze ‘MONDO CANE’, de tentoonstelling van Jos de Gruyter en Harald Thys voor het Belgisch paviljoen van de 58e Biënnale van Venetië.